Een geheimzinnige groepering geeft een huurmoordenaar die de codenaam De hand van God krijgt de opdracht het Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali te doden.
De hand van God
Tomas Ross
Amsterdam: Cargo, 2005
396 p.
90-234-1843-3

Tomas Ross is auteur van factionthrillers, spannende boeken zeg maar met een hoge actualiteitswaarde en geloofwaardigheid. Dat hij deze combinatie steeds tot een succesvol hoogtepunt weet op te voeren mag blijken uit het feit dat Ross tot driemaal toe bekroond werd met de Gouden Strop.

In De hand van god vertrekt de auteur andermaal van een bijzonder actueel en gevoelig gegeven in onze hedendaagse samenleving: de terreur van islamitische fundamentalistische fracties in Europa. Uitgangspunt is een nieuwsitem van 2 november 2004, wanneer op het lijk van filmregisseur Theo Van Gogh een briefje wordt gevonden waarop de moordenaar Mohammed B. de moord op de Nederlandse politica Ayaan Hirsi Ali aankondigt. Wanneer in een huis in Den Haag aanwijzingen worden gevonden dat Mohammed B. contacten onderhield met de Hofstadgroep, een islamitische terreurfractie, worden extra veiligheidsmaatregelen getroffen teneinde een mogelijke aanslag op het leven van Ayaan Hirsi te verijdelen.
Lees verder
Misdaadauteur Tomas Ross, drievoudig winnaar van de Gouden Strop, verwerkt vaak historische of actuele gebeurtenissen in zijn misdaadromans, ook wel factionthrillers genoemd. Liet hij zich in 'De zesde mei' inspireren door de moord op Pim Fortuyn, in deze nieuwe roman is het Mohammed B.'s dreigbrief aan het adres van Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali, gevonden op het lijk van Theo van Gogh. Het verhaal draait om een complot rond Nederlands best bewaakte en meest bedreigde politica Ayaan Hirsi Al. Een geheimzinnige groepering geeft een huurmoordenaar die de codenaam De hand van God krijgt de opdracht haar te doden. De beloning: 20 miljoen euro, mits totale anonimiteit gehandhaafd blijft, zowel wat betreft de moordenaar als de opdrachtgevers. Wie zijn zij en waarom willen zij koste wat koste anoniem blijven? De groep blijkt uit een heel onverwachte hoek te komen… Goed geschreven, mooi opgebouwde misdaadthriller met een origineel plot, waarin alle verhaallijnen langzaam, maar zeker bij elk…Lees verder

Over Tomas Ross

Tomas Ross, pseudoniem van Willem Pieter Hogendoorn (Den Bommel, 16 september 1944), is een Nederlands schrijver die voornamelijk bekend is geworden door zijn misdaadromans in het genre faction (deels fictie, deels realiteit).

Hij werd geboren als Willem Pieter Hogendoorn, eigenlijk toevallig te Den Bommel (Goeree-Overflakkee), omdat zijn vader als politieman vanuit Den Haag daarheen werd overgeplaatst. Willems vader Pieter Gerardus Hogendoorn (1912-1971) was tijdens de oorlog lid van de verzetsgroep Albrecht en werd na de oorlog gevraagd bij de Binnenlandse Veiligheidsdienst, een instantie die in veel van Ross' boeken is terug te vinden. Hogendoorn volgde het gymnasium Sorghvliet (hetgeen toen nog " 's Gravenhaags Christelijk Gymnasium" heette) te Den Haag en deed in 1964 staatsexamen. Vervolgens studeerde hij korte tijd geschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 1966-1969 deed hij de School voor…Lees verder op Wikipedia