Oeganda, Identiteit
Kintu
Jennifer Nansubuga‏ Makumbi
London: Oneworld, 2018
411 p.
9781786074430 (paperback)

Dit is een roman waarin folklore een grote rol speelt. In 1750 doodt Kintu Kidda, hoofdman van de Gandaclan, per ongeluk zijn stiefzoon Kalema. De echte vader, die behoort tot de Tutsi, roept vervolgens een vloek uit over de familie. Tot in de moderne tijd is deze vloek van invloed op de levens van de nakomelingen van Kintu. Het verhaal speelt zich vervolgens voornamelijk af in de moderne tijd, in de hoofdstad van Oeganda, Kampala. Het beschrijft gedetailleerd de levens van hele gewone Afrikanen, die worstelen met hun verleden. Een overheersend thema is de rol van tweelingen in de Oegandese samenleving. Er komen veel onbekende woorden en uitdrukkingen voorbij die het lezen redelijk compliceren. Toch hoeft dit geen reden te zijn niet van dit verhaal te genieten. Het is overtuigend en bijzonder meeslepend geschreven. Het boek was in 2014 een bestseller in Oeganda. De auteur won datzelfde jaar de Commonwealth Short Story Prize voor haar verhaal 'Let's tell this story properly'.

Over Jennifer Nansubuga‏ Makumbi

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door DeuxPlusQuatre

Jennifer Nansubuga Makumbi (geboren in de jaren 60) is een Oegandese schrijfster van romans en korte verhalen. Ze is docent Creatief Schrijven aan de Universiteit van Lancaster. Ze woont in Manchester met haar man Damian en zoon Jordan.

Haar PhD-thesis, 'The Kintu Saga', won het Kwani? Manuscript project in 2013. Het werd in 2014 uitgegeven door Kwani Trust onder de titel Kintu. Dit boek is in het Nederlands beschikbaar onder de zelfde titel.

Haar verhalenbundel, 'Manchester Happened', werd gepubliceerd in 2019. Ze werd genomineerd voor de Commonwealth Short Story 2014 met haar verhaal 'Let's Tell This Story Properly'. Ze won deze prijs in twee categorieën: 'Regionale winnaar', in de regio Afrika, en 'Algemene winnaar'. Ze werd geselecteerd voor de Etisalat-prijs voor literatuur 2014. In 2018 won ze een Windham-Campbellprijs in de categorie fictie.

In 2021 won haar roman 'The first woman' d…Lees verder op Wikipedia