Jennifer Nansubuga‏ Makumbi
Josephine Ruitenberg
Kintu
Amsterdam: Cossee, © 2020
479 p.
9789059369009 (paperback)

Dit epische boek is al 'de grote Oegandese roman' genoemd, als een tegenhanger van de mythische 'Great American Novel'. De basis wordt gevormd door de tocht die goeverneur Kintu Kidda in 1750 maakt naar het paleis van de koning. Onderweg is hij door een noodlottige klap verantwoordelijk voor de dood van zijn zoon, en dat veroorzaakt een vloek die door de eeuwen heen op zijn nazaten rust. Pas in 2004 kan er een rituele bezwering boven het graf van de laatste overledenen worden uitgevoerd, en de hoop bestaat dat dat het einde van die vloek zal betekenen. Tussendoor beleven we de levens van al Kintu's afstammelingen door de jaren heen. Op die manier schetst de schrijfster tevens een gedetailleerd portret van de Oegandese samenleving, haar gewoontes, haar overtuigingen, haar sociale structuur, haar religie, haar verhouding tot de Britse overheersers en haar veerkracht. Zeer complex qua structuur, fascinerend voor de inkijk die het een Westerse lezer in de Oegandese cultuur biedt, en onget…Lees verder

Over Jennifer Nansubuga‏ Makumbi

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door DeuxPlusQuatre

Jennifer Nansubuga Makumbi (geboren in de jaren 60) is een Oegandese schrijfster van romans en korte verhalen. Ze is docent Creatief Schrijven aan de Universiteit van Lancaster. Ze woont in Manchester met haar man Damian en zoon Jordan.

Haar PhD-thesis, 'The Kintu Saga', won het Kwani? Manuscript project in 2013. Het werd in 2014 uitgegeven door Kwani Trust onder de titel Kintu. Dit boek is in het Nederlands beschikbaar onder de zelfde titel.

Haar verhalenbundel, 'Manchester Happened', werd gepubliceerd in 2019. Ze werd genomineerd voor de Commonwealth Short Story 2014 met haar verhaal 'Let's Tell This Story Properly'. Ze won deze prijs in twee categorieën: 'Regionale winnaar', in de regio Afrika, en 'Algemene winnaar'. Ze werd geselecteerd voor de Etisalat-prijs voor literatuur 2014. In 2018 won ze een Windham-Campbellprijs in de categorie fictie.

In 2021 won haar roman 'The first woman' d…Lees verder op Wikipedia