Mario Vargas Llosa
Fenny Ebels
Spaans
Amsterdam: Uitgeverij Orlando, © 2020
320 p.
9789493081574 (hardback)

De debuutroman Nada (1944) van Carmen Laforet is een van de hoogtepunten uit de Spaanse romanliteratuur en een fijnzinnige literaire getuigenis. In zijn nawoord schrijft Mario Vargas Llosa terecht: "Carmen Laforet vertelt het verhaal met een proza dat varieert van ijskoud tot vlammend, waarin wat wordt verzwegen belangrijker is dan wat wordt gezegd, en waardoor de lezer wordt gevangen in een onbeschrijfelijke beklemming". Het boek doet denken aan de verhalen en romans van Mercé Rodoredá. Laforet voert de achttienjarige Andrea ten tonele wanneer die, direct na de Spaanse Burgeroorlog, in Barcelona gaat studeren. Ze gaat bij haar familie in een onderkomen huis wonen. Barcelona had in die tijd niets van de riante stad die het ooit was geweest. De sfeer is er een van nederlaag, de oorlog haalde de trots van stad en inwoners neer, de mensen zijn er verdwaasd en verbitterd. Dat is het 'niets' (het 'nada' uit de hier onvertaalde titel) waarin Andrea zich staande moet houden. De illusi…Lees verder
De achttienjarige Andrea verhuist na de Spaanse Burgeroorlog naar Barcelona om zich daar te vestigen en te studeren. Ze trekt in bij haar familie: grootmoeder, tantes en ooms. Haar enthousiasme verandert in een desillusie. De wereld waarin zij komt, is getekend door de oorlog en wordt bevolkt door verbitterde en verdwaasde figuren; het is een niets (nada) dat haar omringt. Zij moet zich staande houden en probeert te ontsnappen aan dit niets. Als lezer voel je de grijze monotone samenleving als een tunnel zonder uitgang. Het eerste gedeelte vertelt de eerste weken na haar aankomst in Barcelona. In het tweede gedeelte leert Andrea haar vriendin Ena kennen. Deze vriendschap bevrijdt haar uit het leventje in de Calle Aribau. In deel drie ontdekt Andrea de waarheid over haar oom Roman. Ze herstelt haar vriendschap met Ena en vertrekt met haar naar Madrid. Schrijfster Carmen Laforet (1921-2004) baarde veel opzien met dit boek. Het werd in 1944 bekroond met de Premio Nadal prijs. 'Nada' is …Lees verder

Over Carmen Laforet

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Marina Romera

Carmen Laforet (Barcelona, 6 september 1921 - Majadahonda, 28 februari 2004) was een Spaanse schrijfster.

Leven en werk

Afkomst en opleiding

Toen ze twee jaar oud was verhuisde haar familie naar de Canarische Eilanden waar ze haar kindertijd en haar jeugd doorbracht. Ze keerde terug naar het Spaanse vasteland om filosofie en rechten te studeren in haar geboortestad en in Madrid. In Madrid gaf ze haar studies op. Ze zou er een groot deel van haar leven blijven wonen.

Succesvol debuut

Laforet was amper 23 jaar toen ze haar eerste roman Nada uitbracht. Ze verscheen als een komeet aan het Spaanse literaire firmament. Het boek genoot veel bijval en werd bekroond met de allereerste Premio Nadal, een belangrijke literaire prijs die in 1944 in het leven geroepen werd. De roman speelt zich af in Barcelona, in het naoorlogse Spa…Lees verder op Wikipedia