De dood van een zestienjarige jongen heeft ingrijpende gevolgen voor zijn omgeving, maar vooral voor zijn vriendin en zijn broer.
Te snel
Caja Cazemier
Amsterdam: Ploegsma, 2008
152 p.
9789021666044

Caja Cazemier is een voormalig docente Nederlands die van het schrijven van jeugdromans haar beroep heeft gemaakt, en daarmee behoorlijk veel succes heeft bij haar doelgroep ? zo won ze met Vamp (Ploegsma, 2007) de Prijs van de Jonge Jury 2008. Te snel is een herdruk van een boek dat in 1997 verscheen bij Van Holkema & Warendorf. Het boek beschrijft het rouwproces van Eline en Frank, resp. de vriendin en de broer van Tim, die op 16-jarige leeftijd verongelukt met zijn brommer. Een van de oorzaken van het ongeluk is te snel rijden. Het wrange is dat Tim verongelukt op weg naar huis na een bezoekje aan Eline. Tim wilde haar nl. nog even zien omdat ze de dag erna met een andere groep en bestemming op schoolkamp zouden gaan. Eline hoort pas van het ongeluk als ze bijna terug is van dit uitstapje. Hier heeft ze lange tijd last van, want terwijl zij plezier aan het maken was, had ze eigenlijk moeten rouwen. Omdat haar verkering met Tim pas een paar weken oud was, en ze nog gee…Lees verder
Tim (16) heeft sinds kort verkering met Eline. En dan verongelukt hij met zijn brommer. Het boek beschrijft de gevolgen die zijn dood heeft voor de nabestaanden. Vooral het verdriet en de verwerking daarvan door Eline en door Tims broer Frank worden verteld. Het boek is verdeeld in vijf stukken: lente, zomer, herfst, winter en lente. De laatste lente staat duidelijk voor het nieuwe leven. De stijl is hier en daar wat kabbelend, maar dat neemt niet weg dat de auteur uitstekend de gevoelens van de hoofdpersonen weet over te brengen. De verschillende stadia van huilen, woede, gemis en machteloosheid komen sterk over. Aanvankelijk ligt de nadruk in het verhaal op Eline, later verschuift dat meer naar Frank. De schrijfster kiest niet voor goedkope oplossingen. Het is een eerlijk verhaal. Ze verbergt haar beroep (lerares scholengemeenschap) niet gezien de school waar de gebeurtenissen zich veelal afspelen en het gebruik van de poëzie. Deze elementen versterken het boek. De auteur won de Pri…Lees verder

Over Caja Cazemier

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Baeke

Caja Cazemier (Spijkenisse, 5 september 1958) is een Nederlandse schrijfster van jeugdboeken.

Caja Cazemier groeide op in Groningen en woont in Leeuwarden. Na de middelbare school studeerde ze Nederlandse taal- en letterkunde. Tijdens haar studie besteedde ze veel aandacht aan jeugdboeken. Ze schreef een scriptie met als titel: Gemengde gevoelens. Jeugdliteratuur voor meisjes in de puberteit. Na haar studie werkte Cazemier twaalf jaar als lerares Nederlands. Sinds 2002 besteedt ze al haar tijd aan het schrijven van boeken.

Cazemier schrijft voor jongeren tussen de 11 en 16 jaar. Haar verhalen gaan vrijwel allemaal over onderwerpen waarmee jongeren op die leeftijd mee te maken kunnen hebben: de brugklas, verliefdheid, seksualiteit, alcohol, drugs en lachgas, online daten, sociale media, online pesten, uitgaansgeweld, loverboys, gescheiden ouders, samengestelde gezinnen, depressie, rouwverwerking, enzovoort…Lees verder op Wikipedia