A.F.Th. Van der Heijden
4
Amsterdam: De Bezige Bij, 2014
173 p.
9789023486916 (hardback)

Beschikbaarheid en plaats in de bib

Neen, Uitverkoren is alweer niet een van de grote nieuwe romans die A.F.Th. van der Heijden aankondigde. Nadat hij vorig jaar verraste door met De helleveeg een nieuw deeltje aan de cyclus De tandeloze tijd toe te voegen, werd algemeen verwacht dat hij dit jaar dan toch de historische roman, de detective of de hellevaart (drie projecten waaraan hij schijnt te werken), zou prijs geven. Niet dus. Uitverkoren is nog het best te betitelen als een post scriptum bij Tonio, de requiemroman voor zijn overleden zoon. In het nawoord legt Van der Heijden dat uit. Toen hij in dat boek op zoek was naar zijn lievelingspassage — een herinnering aan Tonio in het Vondelpark — bleek die er niet in te zitten. Gesneuveld bij het monteren van de roman. ‘Ik trof haar uiteindelijk aan bij het ongebruikte materiaal’, een soort testnovelle. Die korte tekst (nog geen twintig bladzijden lang) wordt nu alsnog gepubliceerd.
Voor wie geïnteresseerd is in tekstgenese, of in …Lees verder
Op het omslag wordt dit nieuwe boek een noodzakelijk zusterboek bij 'Tonio'* genoemd. Een jaar na het overlijden van zijn zoon verscheen in 2011 die 'requiemroman'. 'Uitverkoren' opent met de gelijknamige prozatekst ‘in de toonaard van het requiem Tonio’. Dit stuk verhaalt over het gemis en de gevoelde alomtegenwoordigheid van Tonio na zijn overlijden. In een rustige, voorname toon is dit schrijnende stuk geschreven. Het grootste deel van het boek bestaat verder uit de weerslag van schriftelijke interviews met de schrijver in 2011. Daarin spreekt hij over het leven en sterven van zijn zoon; over het gruwelijke gemis; over zijn gevoel van falen als beschermende vader; over de literaire vormgeving van zijn roman en over de cesuur in zijn scheppende werk. Het zijn indrukwekkende interviews, die ook bij lezing achter elkaar en ondanks enkele overlappingen, navrant zijn en waarin de schrijver zichzelf niet ontziet. Het boek eindigt met het dankwoord bij de aanvaarding van de P.C. Hooft-pri…Lees verder